پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 118665
مقيد هستيم که به همه به يک نسبت يارانه ندهيم/ يارانه افراد خارج از کشور را قطع مي‌کنيم
تاریخ انتشار : 1393/06/06 18:46:54
نمایش : 1447
سخنگوي دولت با بيان اينکه در پرداخت يارانه ها مقيد هستيم که به همه به يک نسبت يارانه ندهيم، گفت: با توجه به اينکه درباره مسکن مهر کار ناتمام داريم کارگروهي براي تامين اعتبار بخش هاي روبنايي و زيربنايي مسکن تشکيل شود.
 به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار نقل از پايگاه اراده ملي، محمدباقر نوبخت شب گذشته با حضور در برنامه ثريا در شبکه اول سيما اظهار داشت: تلاش کرديم تمام راه هاي ايجاد تورم در سال هاي اخير را ببنديم.

وي يادآور شد: تورم به عنوان افزايش چشمگير قيمت٬ در دوره‌اي معين از چند عامل نشات گرفته بود که يکي از آنها از بين رفتن تعادل ميان عرضه و تقاضا بود.

معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي رييس جمهور تاکيد کرد: اگر به هر دليلي قدرت خريد را دامن بزنيم و عرضه وجود نداشته باشد قيمت ها افزايش مي يابد از اين رو براي کنترل اين مهم٬ به دنبال افزايش عامل تقاضا گشتيم.

نوبخت با اشاره به دلايل افزايش نقدينگي توضيح داد: پايه پولي و ضريب فزاينده پولي يکي از دلايل افزايش نقدينگي است و اين پايه پولي از سوي حاکميت کنترل مي شود.

وي تاکيد کرد: در سال هاي اخير کسري بودجه باعث افزايش پايه پولي شد از اين رو سعي کرديم جلوي کسري بودجه را بگيريم.

سرپرست معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رييس جمهوري اظهار کرد: کمتر از نصف منابعي را که بايد تحصيل مي کرديم در سال گذشته بدست آورده بوديم. از اين رو تلاش کرديم سقف بودجه را از 210 هزار ميليارد تومان به 150 هزار ميليارد تومان برسانيم.

نوبخت با بيان اينکه سعي کرديم با مردم صادقانه برخورد کنيم، گفت: مجلس لطف کرد و بودجه در نهايت به 170 هزار ميليارد تومان رسيد پس از اين اقدام به دستگاه ها اعلام کرديم بر اساس اين بودجه جديد هزينه کنند تا دوباره از بانک مرکزي استقراضي انجام نشود.

وي تصريح کرد: اگر قرار بود پايه پولي را رشد منفي مي‌داديم بايد شيب چشمگيرتري در کاهش تورم مي داشتيم؛ رشد تورم پيش از اين 40 درصد بود اما امروز بر اساس ارقام ارائه شده توسط مرکز آمار٬ تورم يکساله اخير به 22.3 برسد.

وي با بيان اينکه همچنان تورم داريم اظهار کرد: علاوه بر کسري بودجه همچنين 4.1 ميليارد دلار از منابع نفتي در حسابي بود که در آن زمان نمي توانستيم برداشت کنيم و در نهايت ما از آن حساب استفاده و آن را تبديل به ريال کرده و بخش بزرگي از مطالبات پيمانکارانمان را پرداخت کرديم.

نوبخت با اشاره به اينکه تبديل اين ارز به ريال موجب برقراري تعادل در بازار ارز شد و افزود: امروز کساني که ريال دارند به دنبال تبديل سرمايه خود به ارز نيستند و در اين بخش شاهد ثبات نسبي هستيم.

وي در ادامه با اشاره به اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه ها و يادآور شد: قيمت برخي اقلام به ويژه سوخت را براي اجراي مرحله دوم هدفمندي ها افزايش داديم.

* شفاف‌سازي مالياتي 

معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي رييس جمهوري با اشاره به تلاش براي شفاف سازي مالياتي و تکميل زيرساخت هاي مورد نياز براي اين مهم ادامه داد: بر اساس توافقنامه با سازمان امور مالياتي٬ حاضر شديم 500 ميليارد تومان به اعتبارات اين سازمان افزوده شود تا بتوانيم يک سيستم مالياتي مدون ايجاد کنيم و با اين اقدام توانستيم بخش قابل توجهي از نظام مالياتي را به صورت مکانيزه انجام دهيم.

نوبخت در ادامه درباره برخي اظهار نظرها درباره ماليات بانکي تصريح کرد: هيچ کشوري از سپرده هاي مردم در نظام مالي ماليات نمي گيرد و اگر اينکار انجام شود شاهد فرار سرمايه ها خواهيم بود.

وي تاکيد کرد: در گمرک، نظام مالياتي و ديگر بخش ها به دنبال مکانيزه کردن سيستم هاي کسب اطلاعات هستيم تا دقيق به سراغ بحث ماليات برويم.

*يارانه افراد خارج از کشور را قطع مي‌کنيم

نوبخت در ادامه توضيح داد: نسبت به پرداخت يارانه ها مقيد هستيم که به همه به يک نسبت يارانه ندهيم ما ابتدا از مردم درخواست کرديم کساني که مي توانند يارانه نگيرند به ما اعلام کنند تا يارانه‌هاي پرداختي به توليد اختصاص داده شود.

وي با بيان اين که بيش از دو ميليون و 400 هزار نفر انصراف دادند، ادامه داد: در 90 روز اول، دولت يازدهم سعي کرد مباحث اطلاعاتي هدفمندي يارانه ها را شفاف کند.در اين مدت شناسايي دقيق کرده و دريافتيم که مشکلات زيادي در اين راه وجود دارد.

وي درباره قطع يارانه کساني که در خارج از کشور زندگي مي کنند، گفت: کساني که خارج از کشور هستند چرا بايد يارانه بگيرند؟ کساني يارانه مي گيرند که در داخل کشور هزينه افزايش سوخت را پرداخت مي کنند.

به گفته وي٬ اولين افراد نگران قطع يارانه٬ افراد کم درآمد هستند و ما قطعا يارانه افراد ساکن در خارج از کشور را قطع مي‌کنيم.

معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي رييس جمهوري تاکيد کرد: يک ريال از اعتبارات حاصل از انصراف مردم از يارانه ها براي بخش عمران استفاده نشد و خدمات بيمارستان ها از طريق اين بخش پرداخت شده است، دولت علاقه مند براي بدست آوردن منابع بيشتر است اما در اين راه بدون دقت عمل نکرده و تعجيل نخواهيم داشت.

وي درباره اخذ ماليات از منازل خالي که از سوي برخي وزرا مطرح شده بود،گفت: وقتي هيات وزيران به موضوعي راي بدهد همه وزرا بايد از تصميم نهايي اين هيات دفاع کنند. هر وزيري حق دارد نظري داشته باشد اين نظر وقتي در هيات وزيران مطرح شود در صورتي که جمع بندي نهايي باشد، تصويب خواهد شد.

* تشکيل کارگروه براي اتمام مسکن مهر

معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي رييس جمهوري درباره وام 80 ميليوني مسکن نيز اظهار کرد: اين موضوع در کميسيون هاي تخصصي در حال بررسي است و چنانچه هيات وزيران درباره آن به جمع بندي برسد، آن را مصوب مي‌کند.

نوبخت درباره مسکن مهر نيز توضيح داد: با توجه به اينکه درباره مسکن مهر کار ناتمام داريم و ميليون‌ها نفر در انتظار اين مسکن‌ها هستند مقرر شد کارگروه‌هاي مختلفي براي اتمام اين نوع مسکن و ديگر کارهاي ناتمام تشکيل شود تا اعتبارات بخش‌هاي روبنايي و زيربنايي مسکن مهر نيز تامين شود.

وي تاکيد کرد: بيش از 800 ميليارد تومان بودجه براي انشعابات آب و برق مسکن مهر نياز است از اين رو در جلسه اي، اين بودجه براي آماده شدن اين مسکن‌ها تامين شد.

معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رييس جمهوري با اشاره به پرداخت وام ازدواج از عيد فطر گفت: پرداخت وام ازدواج يکي از تعهدات دولت است و به رغم محدوديت ها اين کار را انجام مي دهيم.

نوبخت درباره برنامه ريزي هاي دولت متناسب با رفع تحريم ها نيز تصريح کرد: همه تلاش خود را براي رفع تحريم هاي غير عادلانه به ملت ايران از سوي قدرت هاي بزرگ دنيا خواهيم کرد اما به هيچ وجه برنامه هاي آينده خود را بر اساس رفع تحريم ها انجام نخواهيم داد و برنامه ها بر اساس شرايط بد بينانه انجام مي شود.

وي با اشاره به طرح هاي ناتمام در کشور اظهار کرد: با توجه به ناتمام بودن 2906 طرح بزرگ و اعتبارات وسيع مورد نياز براي اتمام اين طرح ها٬ اقدام به تکميل طرح هايي با توجيه واقعي خواهيم کرد.

معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي رييس جمهوري با اشاره به سفرهاي استاني رييس جمهوري تصريح کرد: به جاي کلنگ زدن 300 طرح جديد در استان هاي مختلف تلاش مي‌کنيم 40 طرح را به پايان برسانيم و بيشتر به سراغ طرح هايي مي رويم که قابليت اتمام تا پايان سال 93 را داشته باشد.

نوبخت تاکيد کرد: رييس جمهوري در سفرهاي استاني بر اساس احساسات تصميم گيري نکرده و هر تصميمي بر اساس کار کارشناسي و منابع موجود گرفته مي شود.

وي گفت: 100 درصد بودجه هر طرحي که در استان ها تا پايان امسال قابليت اتمام داشته باشد از سوي دولت پرداخت خواهد شد و تفاوت اين سفرهاي استاني تا آخر امسال براي مردم مشخص مي شود.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html